Systemy ocen pracowniczych
To jedna z podstawowych funkcji HR ukierunkowana na wzrost efektywności organizacji, poprzez dostarczanie pracownikom informacji zwrotnej na temat ich pracy oraz potrzeb i możliwości rozwojowych.
Proponujemy opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu oceny pracowniczej, realizującego dwie podstawowe funkcje – ewaluacyjną i rozwojową. Nasz model oceny obejmuje osiągane wyniki pracy oraz poziom kompetencji niezbędnych do skutecznej realizacji zadań. Proponujemy rozwiązania, które optymalizują funkcję oceniania i wpływają na zwiększenie efektywności pracowników.
Kiedy warto rozważyć wdrożenie projektu? Gdy:
✓ brak jest systemu ocen okresowych pracowników,
✓ brak powiązania pomiędzy strategią biznesową a oceną okresową (bo np. system ocen funkcjonuje w niezmiennej formie od x lat, a strategia jest weryfikowana co roku)
✓ funkcjonujący system oceny nie przynosi oczekiwanych efektów w organizacji,
✓ brak jest powiązania oceny okresowej z pozostałymi procesami HRowymi (system szkoleń, programu sukcesji, ścieżki kariery),
✓ zachodzą zmiany w przebiegu procesów biznesowych wewnątrz lub/i na zewnątrz organizacji,
✓ zachodzą zmiany na poziomie strategii biznesowej organizacji oraz związana z tym konieczność zmiany strategii i narzędzi HRM,
✓ zachodzą zmiany wizji i misji organizacji,
✓ brak jest kompleksowych rozwiązań w zakresie HR,
✓ zachodzi konieczność zoptymalizowanie działań HR, zwiększenia efektywności procesów personalnych.
Korzyści z wdrożenia systemów ocen:
✓ Firma uzyskuje informację o poziomie, kluczowych dla danych stanowisk, kompetencji pracowników. Zapewnia więc rozwój tych kompetencji, które decydują o jej przewadze konkurencyjnej oraz narzędzia służące podniesieniu poziomu efektywności pracowników.
✓ Przełożony otrzymuje narzędzia do uczciwej, obiektywnej i ujętej w określone normy oceny podległych mu pracowników. Może wymagać poprawy efektywności pracy przez pracownika w obszarach poddawanych ocenie.
✓ Pracownik uzyskuje od przełożonego informację o poziomie posiadanych kompetencji w sposób możliwie najbardziej obiektywny. Poznaje zachowania, jakich oczekuje firma. Może pracować nad ich rozwojem. Uzyskuje od przełożonego informację o działaniach oraz środkach wsparcia, jakich udzieli mu przełożony.
Przebieg wdrożenia:
(Może obejmować cały proces lub dotyczyć poszczególnych jego elementów)